“De manier waarop we ons als werkgever in de etalage zetten, wordt intern ook echt zo ervaren”
In november 2024 lanceerden we ons werkgeversmerk. Hiermee zetten we Havensteder steviger op de kaart als werkgever. Zowel intern als extern. Wat was de reden hiervoor? Hoe kwam het werkgeversmerk tot stand? En werpt het ook zijn vruchten af? We bespreken het met Bram Siebenlist en Bianka Hoek van HRM, en een van onze nieuwe medewerkers Franka Blok.
Bram is recruiter bij Havensteder en onder meer verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Hij vertelt: “De arbeidsmarkt verandert. Onze opgave als woningcorporatie wordt steeds groter, waardoor onze vraag naar nieuwe medewerkers ook groter wordt. Tegelijkertijd zijn er minder kandidaten. Andere woningcorporaties hebben hier ook mee te maken. Met elkaar moeten we dus een kleinere poule van kandidaten delen.” Bianka, senior adviseur HRM, voegt toe: “De functies die niet specifiek branchegericht zijn, zijn lastiger in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan een inkoper. Bij die functies concurreren we met het bedrijfsleven en weten niet alle kandidaten hoe het is om bij een woningcorporatie te werken.”
Werkgeversmerk
“Het is dus belangrijk om onszelf als werkgever te onderscheiden”, zegt Bram. “In 2023 ontstond de wens om ons werkgeversmerk te ontwikkelen. Mensen kennen ons als een organisatie die woningen verhuurt, maar weten niet zo goed hoe het is om bij ons te werken. We wilden duidelijker neerzetten wie wij zijn als werkgever. Waarom werken mensen bij Havensteder? Waar zijn ze trots op? Die input haalden we eerst op uit de organisatie.” Bianka: “We hielden individuele interviews en groepsinterviews met medewerkers, en een designsessie met het bestuur. Ook stelden we een aantal vragen via de OppApp, een handige app waarmee we laagdrempelig kunnen communiceren met onder andere onze medewerkers. Op basis van al die input ontwikkelden we ons werkgeversmerk. Dat is natuurlijk heel krachtig. De manier waarop we ons als werkgever in de etalage zetten, wordt intern ook echt zo ervaren.”
Interne en externe marketingcampagne
We baseerden het werkgeversmerk op de vier kwaliteiten waar de medewerkers van Havensteder het meest trots op zijn. Dit zijn de maatschappelijke gedachte, de ontwikkelingsmogelijkheden, het wij-gevoel en de toekomstgerichtheid van Havensteder. Bram: “We vertaalden deze kwaliteiten naar teksten en beelden, zoals foto’s en video’s van eigen medewerkers. Daarmee ontwikkelden we een interne en externe marketingcampagne. Intern, om het gevoel van verbondenheid en betrokkenheid te versterken onder de medewerkers. En extern, om meer kandidaten te werven die bij ons passen. Dit deden we met onder meer nieuwe vacatureteksten, posters, video testimonials, een werken-bij site, een brand video en content voor onze social media kanalen.”
Professionele uitstraling, duidelijke visie
De campagne ging in november 2024 van start voor een periode van minimaal negen maanden. In die periode besloot Franka Blok te solliciteren bij Havensteder. De grote vraag is: droeg de manier waarop Havensteder zich als werkgever presenteerde bij aan dat besluit? Franka vertelt: “Ik werkte al een tijdje als beleidsadviseur bij een andere woningcorporatie en was toe aan een volgende stap. Ik wilde meer verdieping in mijn functie en het liefst bij een corporatie in de stad. Op LinkedIn zag ik een vacature voor beleidsadviseur staf Wonen bij Havensteder. Die functie bood precies wat ik zocht. Havensteder kende ik al een beetje, maar door de manier waarop Havensteder zich presenteerde kreeg ik een nog beter beeld. Wat me vooral aansprak, waren de professionele uitstraling en duidelijke visie. Maar ook waar Havensteder voor staat als werkgever. Ik kan me helemaal vinden in de maatschappelijke gedachte, het wij-gevoel en de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.”
Soepele sollicitatie
Op de vraag hoe de sollicitatieprocedure verliep, antwoordt Franka: “Soepel. Op de website werkenbijhavensteder.nl kon ik makkelijk solliciteren en zag ik wat ik kon verwachten. Bijvoorbeeld wanneer de eerste gespreksronde plaatsvond. Die duidelijkheid vond ik prettig. Op de site staan ook testimonials van huidige medewerkers en verder alles wat Havensteder te bieden heeft als werkgever. En wat daar verteld wordt, is ook echt zo! Ik werk hier nu een paar maanden en heb het erg naar mijn zin. Met een leuke club mensen werken we met veel toewijding aan onze opgave. Dat is soms uitdagend, maar geeft tegelijkertijd veel energie. De personeelsvereniging is ook erg gezellig. Ik heb al aan verschillende leuke activiteiten en uitstapjes meegedaan.”
Tal van mogelijkheden
Een van de pijlers in het werkgeversmerk van Havensteder gaat over opleiding en ontwikkeling. Wat merkt Franka daarvan in de praktijk? “Daar is veel aandacht voor. Toen ik hier binnenkwam, volgde ik eerst een basistraining om kennis te maken met de organisatie. Ik ging bijvoorbeeld mee met een onderhoudsmonteur, dat was heel leerzaam! Ook kreeg ik een overzicht van de opleidingen die ik kan volgen. Er zijn heel veel mogelijkheden! Op dit moment zit mijn ontwikkeling vooral in de verdieping van mijn functie, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving en inhoudelijk overleg met de gemeente. Wat mijn volgende stap wordt? Dat weet ik nog niet, maar de gedachte dat ik hier nog zo veel kanten op kan motiveert enorm!”
‘Werken aan een Thuis’
Bewoners, medewerkers, partners, andere samenwerkende partijen: we vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt bij Havensteder. We willen een veilige haven zijn, waar iedereen zichzelf is en alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen …