Havensteder Jaarverslag
  • Homepage
  • Thuis voelen
    • Thuis voelen interview
  • Thuis bieden
    • Thuis bieden interview
  • Thuis in de wijk
    • Thuis in de wijk interview
  • Werken aan een thuis
    • Werken aan een thuis interview
  • Samen zijn we slimmer
  • Duurzaam en kansrijk wonen
  • Jaarverslag 2024 (PDF)
  • Menu Menu

“De manier waarop we ons als werkgever in de etalage zetten, wordt intern ook echt zo ervaren”

In november 2024 lanceerden we ons werkgeversmerk. Hiermee zetten we Havensteder steviger op de kaart als werkgever. Zowel intern als extern. Wat was de reden hiervoor? Hoe kwam het werkgeversmerk tot stand? En werpt het ook zijn vruchten af? We bespreken het met Bram Siebenlist en Bianka Hoek van HRM, en een van onze nieuwe medewerkers Franka Blok.

Bram is recruiter bij Havensteder en onder meer verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Hij vertelt: “De arbeidsmarkt verandert. Onze opgave als woningcorporatie wordt steeds groter, waardoor onze vraag naar nieuwe medewerkers ook groter wordt. Tegelijkertijd zijn er minder kandidaten. Andere woningcorporaties hebben hier ook mee te maken. Met elkaar moeten we dus een kleinere poule van kandidaten delen.” Bianka, senior adviseur HRM, voegt toe: “De functies die niet specifiek branchegericht zijn, zijn lastiger in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan een inkoper. Bij die functies concurreren we met het bedrijfsleven en weten niet alle kandidaten hoe het is om bij een woningcorporatie te werken.”

Werkgeversmerk
“Het is dus belangrijk om onszelf als werkgever te onderscheiden”, zegt Bram. “In 2023 ontstond de wens om ons werkgeversmerk te ontwikkelen. Mensen kennen ons als een organisatie die woningen verhuurt, maar weten niet zo goed hoe het is om bij ons te werken. We wilden duidelijker neerzetten wie wij zijn als werkgever. Waarom werken mensen bij Havensteder? Waar zijn ze trots op? Die input haalden we eerst op uit de organisatie.” Bianka: “We hielden individuele interviews en groepsinterviews met medewerkers, en een designsessie met het bestuur. Ook stelden we een aantal vragen via de OppApp, een handige app waarmee we laagdrempelig kunnen communiceren met onder andere onze medewerkers. Op basis van al die input ontwikkelden we ons werkgeversmerk. Dat is natuurlijk heel krachtig. De manier waarop we ons als werkgever in de etalage zetten, wordt intern ook echt zo ervaren.”

Interne en externe marketingcampagne
We baseerden het werkgeversmerk op de vier kwaliteiten waar de medewerkers van Havensteder het meest trots op zijn. Dit zijn de maatschappelijke gedachte, de ontwikkelingsmogelijkheden, het wij-gevoel en de toekomstgerichtheid van Havensteder. Bram: “We vertaalden deze kwaliteiten naar teksten en beelden, zoals foto’s en video’s van eigen medewerkers. Daarmee ontwikkelden we een interne en externe marketingcampagne. Intern, om het gevoel van verbondenheid en betrokkenheid te versterken onder de medewerkers. En extern, om meer kandidaten te werven die bij ons passen. Dit deden we met onder meer nieuwe vacatureteksten, posters, video testimonials, een werken-bij site, een brand video en content voor onze social media kanalen.”

Professionele uitstraling, duidelijke visie
De campagne ging in november 2024 van start voor een periode van minimaal negen maanden. In die periode besloot Franka Blok te solliciteren bij Havensteder. De grote vraag is: droeg de manier waarop Havensteder zich als werkgever presenteerde bij aan dat besluit? Franka vertelt: “Ik werkte al een tijdje als beleidsadviseur bij een andere woningcorporatie en was toe aan een volgende stap. Ik wilde meer verdieping in mijn functie en het liefst bij een corporatie in de stad. Op LinkedIn zag ik een vacature voor beleidsadviseur staf Wonen bij Havensteder. Die functie bood precies wat ik zocht. Havensteder kende ik al een beetje, maar door de manier waarop Havensteder zich presenteerde kreeg ik een nog beter beeld. Wat me vooral aansprak, waren de professionele uitstraling en duidelijke visie. Maar ook waar Havensteder voor staat als werkgever. Ik kan me helemaal vinden in de maatschappelijke gedachte, het wij-gevoel en de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.”

Soepele sollicitatie
Op de vraag hoe de sollicitatieprocedure verliep, antwoordt Franka: “Soepel. Op de website werkenbijhavensteder.nl kon ik makkelijk solliciteren en zag ik wat ik kon verwachten. Bijvoorbeeld wanneer de eerste gespreksronde plaatsvond. Die duidelijkheid vond ik prettig. Op de site staan ook testimonials van huidige medewerkers en verder alles wat Havensteder te bieden heeft als werkgever. En wat daar verteld wordt, is ook echt zo! Ik werk hier nu een paar maanden en heb het erg naar mijn zin. Met een leuke club mensen werken we met veel toewijding aan onze opgave. Dat is soms uitdagend, maar geeft tegelijkertijd veel energie. De personeelsvereniging is ook erg gezellig. Ik heb al aan verschillende leuke activiteiten en uitstapjes meegedaan.”

Tal van mogelijkheden
Een van de pijlers in het werkgeversmerk van Havensteder gaat over opleiding en ontwikkeling. Wat merkt Franka daarvan in de praktijk? “Daar is veel aandacht voor. Toen ik hier binnenkwam, volgde ik eerst een basistraining om kennis te maken met de organisatie. Ik ging bijvoorbeeld mee met een onderhoudsmonteur, dat was heel leerzaam! Ook kreeg ik een overzicht van de opleidingen die ik kan volgen. Er zijn heel veel mogelijkheden! Op dit moment zit mijn ontwikkeling vooral in de verdieping van mijn functie, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving en inhoudelijk overleg met de gemeente. Wat mijn volgende stap wordt? Dat weet ik nog niet, maar de gedachte dat ik hier nog zo veel kanten op kan motiveert enorm!”

‘Werken aan een Thuis’

Bewoners, medewerkers, partners, andere samenwerkende partijen: we vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt bij Havensteder. We willen een veilige haven zijn, waar iedereen zichzelf is en alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen …

Lees meer...

© 2025 Havensteder Jaarverslag 2024   |   www.havensteder.nl   |   Download hier het volledige jaarverslag en jaarrekening

Realisatie craft of branding – CROB.NL
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Wij maken gebruik van cookies om u zo de beste webervaring te bieden.

Ik begrijp het

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accepteren