Havensteder Jaarverslag
  • Homepage
  • Thuis voelen
    • Thuis voelen interview
  • Thuis bieden
    • Thuis bieden interview
  • Thuis in de wijk
    • Thuis in de wijk interview
  • Werken aan een thuis
    • Werken aan een thuis interview
  • Samen zijn we slimmer
  • Duurzaam en kansrijk wonen
  • Jaarverslag 2024 (PDF)
  • Menu Menu

“Elke huurder, elke vraag en elk gesprek is anders. Dat maakt dit werk zo leuk.”

Hoe kom ik aan een huurwoning? Kan er een monteur langskomen voor mijn klemmende deur? Mag ik een extra berging plaatsen? Deze en nog vele andere vragen komen dagelijks binnen bij Burnice en haar collega’s. Als eerstelijns medewerkers Klant & Service zijn zij het eerste aanspreekpunt voor iedereen die Havensteder belt of via de website contact opneemt. Dit maakt hen een belangrijk puzzelstukje in de dienstverlening van Havensteder, en daarmee het thuisgevoel van de huurder.

“Wij zijn er om huurders echt verder te helpen”, zegt Burnice. “Als een huurder belt of online contact opneemt, gaan we meteen aan de slag met zijn of haar vraag. Soms heb ik specifieke informatie nodig. Dan schakel ik een collega in die daarover gaat. Bijvoorbeeld iemand van de afdeling Dagelijks Onderhoud, een verhuurmakelaar, onderhoudsinspecteur of wijkbeheerder.”

Luisterend oor
“Elke huurder, elke vraag en elk gesprek is anders”, vervolgt Burnice. “Dat maakt dit werk zo leuk. Tegelijkertijd kan het intens zijn, vooral mentaal. Het is belangrijk goed te luisteren en dicht bij jezelf te blijven. Soms bellen mensen boos of gefrustreerd op, maar ik weet dat dat niet persoonlijk bedoeld is. Met een luisterend oor en begrip – en ik hoor vaak dat ik een fijne stem heb – komen we meestal al snel tot een prettig gesprek waarin we op zoek gaan naar een oplossing. Wanneer iets niet kan, ben ik daar op een vriendelijke manier ook eerlijk en duidelijk in.”

Bereikbaarheid en kennisbeheer
Op de vraag waar uitdagingen liggen, antwoordt Burnice: “Soms staan mensen lang in de wacht. Het gesprek begint dan niet fijn. Ook hebben we wel eens storing in het systeem. Dan kunnen we geen gegevens inzien en is het lastig om de huurder goed te helpen.” Bereikbaarheid en kennisbeheer zijn belangrijke aandachtspunten in de dienstverlening van Havensteder. Gerjan Hofland, teamleider Kennis & Kwaliteit, houdt zich er vrijwel dagelijks mee bezig. Hij vertelt: “Bereikbaarheid heeft aan de ene kant te maken met capaciteit. Aan de andere kant zetten we sterk in op het verbeteren van processen en het inzichtelijk maken van kennis. Hoe beter afdelingen op elkaar afgestemd zijn, hoe sneller de huurder geholpen wordt. En hoe meer inzicht we hebben in de situatie en vraag van de huurder, hoe beter we kunnen informeren.”

Digitale verbeteringen
“Het afgelopen jaar verbeterden we onze dienstverlening op meerdere manieren”, vervolgt Gerjan. “Zo stapten we over op een nieuw telefoonsysteem. Ook bereidden we ons voor op de overstap naar ons nieuwe IRIS CRM-systeem, voor relatiebeheer. Dit systeem ging in 2025 live.” Burnice: “Met dit nieuwe systeem kunnen we zien en bijhouden welke stappen gezet zijn om de vraag of het verzoek van de huurder te beantwoorden. Niet alleen binnen Klant & Service, maar ook bij de andere afdelingen. Bijvoorbeeld wanneer de onderhoudsinspecteur en een huurder elkaar gesproken hebben. Belt de huurder ons vervolgens met vragen hierover, dan weten wij precies wat er besproken is. Zo kunnen wij de huurder goed geïnformeerd te woord staan.” In 2024 vernieuwde Havensteder ook haar website. Deze ging in 2025 in de lucht. Huurders kunnen nu nog meer zelf regelen via het huurdersportaal op de site.

Snel schakelen
Een afdeling waar Klant & Service veel mee samenwerkt, is Dagelijks Onderhoud. Deze afdeling handelt de reparatieverzoeken af die bij Burnice en haar collega’s binnenkomen. Sinds 2022 zitten beide afdelingen in hetzelfde pand en dat werpt zijn vruchten af. Burnice: “Omdat we letterlijk naast elkaar zitten, kunnen we bij een binnenkomend reparatieverzoek snel schakelen. Veel vragen kunnen we direct beantwoorden. Het proces van verzoek tot en met uitvoering verloopt ook soepeler. Wat mij persoonlijk erg geholpen heeft, is de training die we kregen over serviceonderhoud. Tijdens deze vrij technische training leerden we de juiste vragen te stellen. Belt er bijvoorbeeld iemand over een klemmende deur, dan weet ik wat mogelijke oorzaken zijn en kan ik daar gericht naar vragen. Hierdoor weet de onderhoudsmonteur veel beter wat hij kan verwachten en welke spullen hij mee moet nemen.”

Werken met plezier
“Training is niet alleen belangrijk voor de verbetering van onze dienstverlening”, zegt Gerjan. “Het draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan waar Burnice het zojuist over had: hoe blijf je dicht bij jezelf als iemand boos of gefrustreerd reageert? Daar helpen we graag bij. We vinden het belangrijk dat iedereen hier met plezier werkt.” Wat Burnice betreft zit dat wel goed: “Het is hier op kantoor heel gezellig en gemoedelijk, iedereen is er voor elkaar. Op mijn eerste werkdag stond er zelfs een mok met mijn naam klaar. Ik voelde me meteen thuis! Verder kan ik dit werk fijn combineren met mijn activiteiten als dichteres. Bovendien kan ik binnen Havensteder nog doorgroeien, maar daar ben ik nog niet zo mee bezig. Voorlopig zit ik hier op mijn plek!”

‘Thuis voelen’

Huurders hebben niet altijd de luxe dat ze kunnen kiezen bij welke woningcorporatie zij hun woning huren. Wij streven ernaar dat huurders vol vertrouwen voor Havensteder zouden kiezen …

Lees meer...

© 2025 Havensteder Jaarverslag 2024   |   www.havensteder.nl   |   Download hier het volledige jaarverslag en jaarrekening

Realisatie craft of branding – CROB.NL
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Wij maken gebruik van cookies om u zo de beste webervaring te bieden.

Ik begrijp het

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken
Essentiële Website Cookies
Google Analytics Cookies
Overige externe diensten
Andere cookies
Privacybeleid
Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accepteren